Relevant relatiebeheer
CRM in tijden van Corona
Waar bij de één de werkzaamheden volledig stilvallen, moet de ander álle zeilen bijzetten om producten of mensen te leveren. Je klantsysteem blijkt nu nog belangrijker dan normaal. Het is dé basis voor het bijhouden van leveranciers en relaties om de keten voor jou te laten werken. Maar is die database wel up-to-date? Of stond je eigenlijk op het punt dat je eens naar een nieuw systeem zou moeten omkijken. Wat doe je met CRM in tijden van Corona?
Dit is het moment om als ondernemer je huidige business te analyseren. Want alle processen grijpen in elkaar: IT, marketing, services, operations, stakeholdermanagement en communicatie. Oók in tijden van crises moet je namelijk je strategische relaties kunnen informeren over te nemen stappen of veranderde bereikbaarheid. Zorgvuldig relatiebeheer is ook in deze fase cruciaal!
Communicatie met je klant
En vergeet niet je medewerkers die thuis aan de keukentafel druk bezig zijn om alle ballen in de lucht te houden. Die kunnen nu niet snel even een naam navragen bij een collega. Het is dus belangrijk dat je snel in het systeem kunt zoeken om wie het ook al weer gaat, en daar meteen de juiste gegevens bij hebt, zoals functie, mobiel nummer en e-mailadres. Maar ook wie er het laatst contact – telefonisch of per e-mail? – mee heeft gehad en waar dat precies over ging.
Kwartier per klant
Waar voor de coronacrisis nog wel eens schamper over het CRM-systeem werd gesproken, zie ook mijn tip ‘CRM kost tijd… netwerken ook’, is er nu in ieder geval ruimte in je agenda omdat er geen fysieke congressen, netwerkbijeenkomsten en borrels zijn. Kortom: je hebt én tijd om je relatiebestand te ordenen, én tijd om je netwerk telefonisch te onderhouden, maar nu op een andere manier.
Resultaat na coronacrisis
Management, directe collega’s en andere afdelingen hebben baat bij de door jou toegevoegde informatie aan het klantenbestand. Om te zien met welke klant of relatie contact is geweest. Ná de crisis, wanneer je weer op kantoor met elkaar kunt sparren: met als vervolg welke klanten zijn gebleven, wie heeft het overleefd. En wie niet.
Afscheid nemen
Het zijn harde tijden. Faillissementen blijven niet uit. Er zijn organisaties die je straks helaas moet afschrijven. Maar heel belangrijk is: communiceer met ze. Houd contact. Steek ze een hart onder de riem. Maak afspraken en vermeld die helder in je CRM-systeem. Dan weet een ieder waar hij aan toe is. Nu en in de toekomst. Want je komt elkaar altijd weer tegen. Zorgvuldig relatiebeheer is ook in deze fase cruciaal.
Binnen 30 minuten aan de slag
Als je nu in de overlevingsmodus staat, is niet altijd helder wáár je zou moeten beginnen met je relatiebeheer. Een half uur sparren is al voldoende om jouw doel helder te krijgen. Ik neem contact met je op, als je je naam en telefoonnummer aan me geeft via onderstaand formulier. Die eerste brainstorm is GRATIS en krijg je van mij om CRM-energie op te doen.
Ik wens je een goede werkweek, in welke omstandigheid dan ook.
Katja
Contact
Adres
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
Contact
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
Openingstijden
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging