Aanbod
Overweeg je (opnieuw) een CRM-systeem?
Een geslaagde implementatie is meer dan het selecteren van goede software bij de juiste leverancier.
Ben je van plan om een CRM-systeem te (her)implementeren? Of heb je net een systeem aangeschaft? Wellicht wil je een goede opschoning van je klantsysteem (laten) organiseren. Dan is het goed te weten wat er bij komt kijken. Een geslaagde implementatie is namelijk meer dan alleen het selecteren van een goed systeem bij de juiste leverancier.
Een CRM-systeem kopen kan in principe iedereen. Dat is heel eenvoudig. Je belt een CRM-software leverancier. Die geeft een demo. Lijkt het je wat, dan schaf je de applicatie aan – het liefst met de laatste apps en mogelijkheden natuurlijk.
Je bepaalt het aantal gebruikers dat nodig is en laat het door hen inrichten en de trainingen verzorgen. En je kunt aan de slag.
Zo simpel lijkt het. Maar is dat het ook?
Vragen of reacties die – met 99% zekerheid – uit de organisatie naar boven komen bij de ingebruikname:
Het doel is ervoor zorgen dat iedereen het systeem gebruikt, bepaalde gegevens invoert en die op een eenduidige manier vastlegt. En dat mensen het fijn vinden om met het systeem te werken, omdat ze weten hoe het hun werk makkelijker en leuker maakt. Dit bereiken, is op zich al een mijlpaal. En dan heb ik het nog niet eens over de visie, het ‘overall’ doel, marketing automation, de customer journey en de resultaten die je met CRM, inclusief het systeem, wilt bereiken… business, efficiency, tijdwinst, AVG-proof opereren, gedreven medewerkers.
Het is mijn missie dat mensen blij worden van relatiemanagement. Ik maak het leuker voor ze, onder andere door hen actief met de gegevens aan de slag te laten gaan en de data te leren lezen, zodat ze hun werk soepeler verloopt, en zo de meerwaarde te ervaren.
Waarom? CRM zit in mijn DNA, en goed relatie-, klant,- of ledenbeheer is nu eenmaal een van de basisactiviteiten voor een succesvolle organisatie. Ik help jou en je organisatie graag bij de adoptie van de werkwijze rondom Customer Relationship Management. Zodat het werkt! Gebruikers de mogelijkheden benutten en het CRM aan ieders verwachtingen voldoet.
Als sociale aanjager bied ik verschillende producten en diensten om het gebruik van een CRM-tool in jouw organisatie te (her)implementeren en te laten landen met een adoptieprogramma op maat.
Je wilt iets met CRM. Maar waar te beginnen …
Dan wil je even klankborden. Maar je wilt eigenlijk wel weten wat voor jouw organisatie zinvol is.
Een neutraal advies zou wel heel prettig zijn.
Dan is de CRM-scan een mooie oplossing.
Het is tijd voor een nieuw CRM.
Maar je hebt geen tijd om er naar toe zoeken. Want de business gaat voor.
Bovendien heb je ook geen mankracht ‘over’.
Je zoekt eigenlijk een aanjager die je op weg helpt, het juiste systeem vindt en de medewerkers enthousiasmeert.
En die ook weer weg gaat als alles draait en is overgedragen …
Grote(re) organisaties, semi-overheid of zakelijke dienstverleners die overgaan op een nieuw CRM-systeem hebben baat bij een interim aanjager.
Om medewerkers van uiteenlopende afdelingen te motiveren op een zelfde manier te werken. Want ‘vreemde ogen dwingen’.
Met iemand die in huis ‘als onderdeel van de organisatie’ opereert. Die zowel sparringpartner is voor het management, als steun en toeverlaat op de werkvloer.
Een specialist die op praktische wijze de neuzen dezelfde richting op stuurt.
Een nieuw CRM-systeem aanschaffen doe je niet dagelijks. Je moet je verdiepen in systemen die op de markt beschikbaar zijn, welke geschikt is en wat er komt kijken om CRM binnen jouw organisatie te laten werken. Hoe fijn is het als iemand die daarin is gespecialiseerd dit voor je in kaart brengt. Met de CRM-implementatiescan weet je snel waar je aan toe bent, tegen een relatief kleine investering.
Met de CRM-implementatiescan zet ik voor je op een rij wat er nodig is binnen jouw organisatie om CRM succesvol te laten zijn. Aan de hand van gesprekken met verschillende directieleden en medewerkers maak ik een adviesrapportage met daarin:
De scan zelf neemt 2 dagdelen in beslag. Het rapport krijg je binnen 14 dagen toegestuurd.
De CRM-mogelijkheden in jouw organisatie eens aftasten? Dan is deze scan misschien een idee. Bel of mail me, dan maken we een afspraak voor een voorgesprek, en kijken we of de CRM-scan past binnen jouw organisatie. En natuurlijk of we een klik hebben. Als ik de scan heb uitgevoerd, ontvang je de rapportage en bespreken we de uitkomsten.
Een Compact CRM-implementatietraject is geschikt voor kleinere bedrijven en organisaties (tot circa 50 medewerkers), die niet de beschikking hebben over een eigen projectmanager die zich hier mee bezig kan houden. Bovendien is CRM-gebruik vrij overzichtelijk, is er een duidelijke werkstructuur, een zeer pragmatische cultuur en een een groot besef bij de medewerkers van commercie en en het onderhouden van relaties.
Tijdens zo’n Compact CRM-implementatietraject komt bijvoorbeeld aan bod:
Een Compact CRM-implementatietraject neemt circa 8 tot 16 weken in beslag. Als aanjager en sociale implementatiespecialist zorg ik dan circa 1 á 2 dagen in de week bij jullie in huis zorgen voor het op elkaar aan laten sluiten van technologie, organisatie en inzet van de medewerkers.
Ben je geïnteresseerd in dit compacte traject? Neem contact op, dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek, waarin we kijken wat jouw organisatie nodig heeft om CRM optimaal te laten functioneren. Op basis daarvan maak ik een maatwerk offerte voor de verschillende implementatiefases, die we later bespreken.
Het uitgebreide CRM-implementatietraject is geschikt voor grote(re) bedrijven en organisaties met veel verschillende afdelingen of vestigingen. Met name complexe en politiek gevoelige organisaties, waar meerdere type gebruikers op een andere en eenduidige manier gaan samenwerken. Trajecten waar de ‘change’ component heel belangrijk is. Met als doel: het stimuleren van ‘eigenaarschap’ en een goede onderlinge communicatie. Waar de gebruikers soms ook letterlijk aan de hand meegenomen ‘moeten’ worden.
Als aanjager (interim projectmanager) zorg ik ervoor dat het CRM van binnenuit wortelt in de organisatie.
Onderwerpen die tijdens een uitgebreid CRM-implementatietraject aan bod kunnen komen, zijn onder meer:
De duur van een sociaal CRM-implementatietraject is afhankelijk van de omvang van de organisatie en de soepelheid waarmee de implementatie verloopt. Gemiddeld duurt een traject een half jaar, waarbij ik variërend van 1 tot 3 dagen per week in huis bij de opdrachtgever aan de slag ben.
Heb je belangstelling voor een dergelijk traject? Neem contact op, dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek, waarin we kijken wat jouw organisatie nodig heeft om CRM optimaal te laten functioneren. Op basis daarvan kunnen we besluiten eerst een CRM-scan te doen of ik maak gelijk een offerte op maat.
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging