CRM Implementatie
Enthousiast gebruik van een CRM-tool met gemotiveerde gebruikers
Realiseer succesvol Customer Relationship Management.
Met een adoptieplan… en door gewoon te doen!
Je staat als organisatie op het punt een CRM-systeem aan te schaffen, of hebt er onlangs een gekocht. Een flinke investering waarvan je wilt dat die ook rendeert. De leverancier van de software voorziet hierin door ondersteuning op technisch vlak en biedt gebruikerstrainingen. ‘En dan moet het werken’.
“Wat Katja bijzonder maakt, is dat ze zowel strategisch is als heel pragmatisch. Ze is een goede sparringpartner voor het management en tegelijkertijd is ze in staat om het waarom en het doel van CRM te vertalen naar de werkvloer: wat komt er kijken bij de introductie, de inrichting, en het beheer van het systeem.”
Kerstin Alleijn van PerfectView
‘En dan moet het werken’. Helaas is de praktijk weerbarstiger. Want meestal weten organisaties niet waar ze vervolgens tegenaan lopen. Denk aan vragen als: ‘Waarom doen we dit allemaal?‘, en aan het feit dat niet iedereen op dezelfde manier werkt en dat er afdeling overstijgende contacten zijn, ieder met hun eigen input en informatie.
Een succesvolle implementatie van een CRM-tool staat of valt met een visie, een doel, goede implementatie en een adoptieplan. In principe start dit proces al voordat je in zee gaat met een leverancier. Vragen die beantwoord moeten worden, zijn onder meer: Wat wil je met CRM bereiken? Hoe is het eigenaarschap geregeld? En welke gegevens wil je op welke manier (laten) invoeren? Reserveer er tijd voor, want het is gewoon onderdeel van je werk.
Gebruikers moeten de ‘sense of urgency’ voelen, zodat ze gecommitteerd zijn, samenwerken, kansen zien en de mogelijkheden van de CRM-tool volop benutten. De ‘achterkant’ moet dus kloppen. Anders wordt het een slecht bijgehouden kaartenbak met data waar je niets mee kunt. Hooguit ‘zenden’ – hopelijk naar een aantal goede adressen (en volgens de AVG-richtlijnen), zonder echt verbinding te leggen.
Daarnaast laat ik – Katja – gebruikers de wonderen van de beschikbare data in het CRM-systeem zien. Dat ze in CRM en ‘het grote geheel’ gaan geloven, dat de informatie die ze toevoegen een waardevolle bijdrage is aan de hele organisatie.
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging