Waarom bloeiende bollen lijken op een database
42 hortensia’s en jouw CRM-systeem opschonen
Toen wij destijds onze oude boerderij betrokken was mijn droombeeld zo’n enorme rij met hortensia’s, als afscheiding tussen de tuin en de sloot. Enthousiast groef ik hier en daar wat exemplaren in die ik nieuw had gekregen. Of als restverwerking van anderen. Het werd een bonte verzameling zonder thema: wit, blauw, roze, kleine blaadjes, grote bollen. Dat veranderde toen ik in een keer 42 paarse hortensia’s kreeg. In dit blog vertel ik je wat de relatie hiervan is met jouw CRM-systeem.
Van ratjetoe naar eenheid
Tien jaar geleden kreeg ik op mijn verjaardag 42 paarse exemplaren. Twee jaar geleden volgde er nog aantal. In de loop der tijd is een práchtige, weelderige afscheiding ontstaan, waar ik complimenten over krijg. Al waren ze inmiddels wel een beetje doorgeschoten. Sommige stengels staken boven mij uit, anderen bleven op kniehoogte. In het voorjaar knipte ik wel de droge bloemen eruit. Maar toch was ik vaak te lief en wilde niet te veel verwijderen. Met als resultaat: veel verschillen.
Met de heggenschaar erdoor
Deze winter ben ik met de elektrische heggenschaar over álle hortensia’s gegaan en heb ik ze – geprobeerd – te ordenen. Natuurlijk ging dat ook wel eens mis. Ondanks de kleur ORANJE heb ik zelfs tot twee keer toe het verlengsnoer te grazen genomen. Maar na afloop had ik een tevreden gevoel en een mooi resultaat. Intussen zijn we al weer een paar weken verder en zie ik al een heleboel groene puntjes verschijnen. Ik kijk uit naar deze zomer.
Een kloppend totaalplaatje
Eigenlijk doe je met de gegevens in je CRM-systeem precies hetzelfde. Je begint met een Excellijstje met NAW-gegevens. En nog één. Je voegt er een paar samen, probeert ze enigszins gelijk te maken, zodat je een overzichtelijk bestand kunt importeren in je nieuwe CRM. Want je doel is: een mooi en kleurrijk geheel – een kloppend totaalplaatje. Hiervoor maak je afspraken met elkaar: niet alles door elkaar, we willen uiteindelijk een páárse bloemenzee. Overigens moet je wel jaarlijks aluin (blauwsel) toevoegen om de intense kleur te behouden. Net zoals je de CRM-gebruikers met trainingen de kennis op pijl laat houden.
Alleen nuance als de basis klopt
Kortom: liefde en aandacht, afspraken maken – ‘néé, we graven geen nieuwe witte meer in’ – bijhouden, en af en toe wat rigoureuzer erdoorheen zorgen voor een mooi resultaat. En natúúrlijk blijf je altijd kleine nuances houden. Dat komt door de zon, het origineel of een lastig stukje waar nog wortels van een oude, verwijderde boom zitten. Dit zie je ook terug bij een CRM-systeem met diverse afdelingen – en dus verschillende gebruikers, processen en interpretaties. Dat mag. Zo lang de basis maar klopt, volgens afspraken die met elkaar zijn gemaakt. Zorg ook hier voor het jaarlijks groots opschonen van de gegevens in je klantsysteem om de datakwaliteit te borgen. Dat kun je zelf inplannen.
Ik wens je een mooie lente en Ik help je graag bij een eigen kleurrijk CRM!
Contact
Adres
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
Contact
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
Openingstijden
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging