Zo heb je wél wat aan een CRM.
Koppel CRM aan je bedrijfsvisie en -doelen
Bij veel bedrijven worden de hoge verwachtingen van een CRM-systeem niet waargemaakt. Ik kan genoeg redenen opnoemen waarom het niet lukt.
Bij veel bedrijven worden de hoge verwachtingen van een CRM-systeem niet waargemaakt. Ik kan verschillende redenen opnoemen waarom het niet lukt. Dat doe ik niet, ik kijk naar wat je kunt doen om het wél te laten werken.
Waarom? Simpelweg omdat je dan weet waarvoor je het doet, en je CRM gebruikt om informatie vast te leggen die bijdraagt om deze te bereiken.
Ik vergelijk het vaak met op reis gaan. Als je weet waarom je op pad gaat, de bestemming is bepaald en hebt gekozen hoe je reist: met de trein, het vliegtuig, te voet of …. Dan kun je starten met het samenstellen van je reisgezelschap: wie moeten er zeker bij zijn omdat ze bepaalde kennis en vaardigheden in huis hebben. Ook begint het verzamelen van gegevens: informatie over visa, grensposten, mensen die je onderweg kunnen helpen, weersomstandigheden, valuta, gear, pleisterplaatsen, adressen om ‘geld’ te pinnen, enzovoort.
Je moet er toch niet aan denken dat je maanden op zee zit en halverwege het eten op is, of in de bergen loopt en geen informatie hebt over het weer.
Als je je CRM-systeem zo beschouwt, wordt informatie verzamelen, vastleggen en onderhouden doelgerichter en vooral leuker!
Bon voyage.
Katja Wetsteijn
Als Combineur houd ik mij bezig met de sociale implementatie van CRM-systemen op het snijvlak van business, marketing, IT en verandermanagement. Waarbij software slechts ondersteuning is. En alleen een succes wordt als je goed begint bij je ‘reisgenoten’.
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging