Zo houd je jouw CRM levend
Maak je werk kleurrijker met het CRM.
Je hebt flink in een nieuw CRM geïnvesteerd, met succes: het systeem doet wat het moet doen en is organisatiebreed omarmd. ‘Kat in het bakkie’, denk je wellicht…. Juich niet te vroeg, het begint pas. Alle energie moet vanaf nu gericht zijn op het levend houden van het systeem. Hoe? Dat lees je in dit blog.
Wat je nodig hebt om de inhoud van het systeem goed voor je te laten werken, is een CRM-manager of een product owner. ABSOLUUT. Doe je dat niet, dan kun je na twee of drie jaar opnieuw beginnen. Bovendien loop je in de tussentijd business mis en vervuilt je klantenbestand. Allemaal zaken die je liever voorkomt. Toch?
Zo’n CRM-manager hoeft niet altijd van buiten aangetrokken te worden. Het kan een interne ambassadeur van het systeem zijn. Iemand die bij Marketing of Communicatie werkt. Een goede ‘directiesecretaresse’ of iemand bij de Klantenservice. Vooral van belang is het commitment en het voelen van de noodzaak van CRM. En: de persoon in kwestie moet nieuwsgierig zijn, beschikken over overredingskracht en goede sociale vaardigheden, en een brede scope hebben. Het is helemaal mooi als hij of zij een directe connectie heeft met de betreffende business en (marketing)communicatie. Dus niet iemand die bijvoorbeeld alleen naar de technische kant kijkt. Maar gevoel heeft voor inhoud én voor relaties.
De CRM-manager zorgt ervoor dat medewerkers graag met het CRM blijven werken, omdat ze weten hoe het hun werk makkelijker en leuker maakt. Deze cultuurverandering maken is op zich al een mijlpaal.
Maar weten waar je het voor doet, tenslotte, maakt dat het ook motiveert om CRM in te zetten. Zorg er dus voor als organisatie en CRM-manager dat je regelmatig bedrijfsbreed terugkoppelt wat de resultaten zijn van het gebruik. Simpelweg door te melden dat er niet of nauwelijks berichten terugkwamen na een mailing, of dat een deal is gesloten met een partij omdat die in het systeem kwam bovendrijven als interessante prospect.
Wil je (meer) tips om CRM levend te houden of om er nieuw leven in te blazen, stuur me een bericht dan maken we een belafspraak.
Je kunt de taken bij één persoon leggen, of bij meer mensen. Deze visual geeft de werkzaamheden weer waar een organisatie na een CRM-implementatie mee te maken heeft. Om zo op lange termijn een duurzaam en levendig klantenbestand te onderhouden. Download hier de functieomschrijving!
Oud Bodegraafseweg 85
2411 HW Bodegraven
katja [at] combineur [punt] nl
+31 (0) 172 619 619
ma – vr: 8:00-18:00
za – zo : alleen op uitnodiging